کابینت های گلاس و ام دی اف

کابینت های گلاس بهتره یا ام دی اف؟

کابینت های گلاس بهتره یا ام دی اف؟ جواب این سوال در تهران کابینت، با ما همراه باشید.

آیا تا به حال شده که بخواهید خانه بسازید و سعی کنید از بهترین و مناسب ترین متریال برای قسمت های مختلف خانه و آشپزخانه از جمله طرح های کابینت استفاده کنید؟ در این شرایط برایتان سوال پیش می آید که مثلا

کابینت های گلاس بهتره یا ام دی اف؟

تفاوت قیمت کابینت های گلاس و ام دی اف چقدر می‌باشد؟

مزایا و معایب کابینت های گلاس و ام دی اف چیست و چگونه میتوان این دو را با هم مقایسه کرد؟

با ما همراه باشید تا بتوانیم به این سوالات پاسخ دهیم و در مورد هر دو نوع کابینت های گلاس و ام دی اف نکاتی را به شما ارائه دهیم.

کابینت های گلاس بهتره یا ام دی اف؟

چگونه یک کابینت مناسب انتخاب کنیم؟

ام دی اف و های گلاس دو مدل از کابینت‌ها می‌باشند که پرکاربرد هستند و اگر قصد ساخت کابینت را داشته باشیم معمولا این سوال پیش می آید که چه کار کنیم و چه مدلی تهیه کنیم. هر یک از این مواد دارای ویژگی های خاصی است که آن را از سایرین متمایز می کند.

در اینجا به یک مقایسه کلی بین این دو ماده می پردازیم، سپس کابینت ام دی اف و مشخصات آن را بررسی می کنیم، سپس مشخصات کابینت های گلاس را بررسی می کنیم و در نهایت نتیجه می گیریم.

پیشنهاد ما: کابینت نئوکلاسیک چیست؟

جنس کابینت های گلاس بهتر است یا ام دی اف؟

یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب کابینت های گلاس به آن توجه کرد، متریال بدنه آنهاست. متریال به کار رفته در بدنه کابینت ها نه تنها بر ظاهر آن ها تاثیر می گذارد، بلکه بر استحکام، طول عمر و دوام آن ها نیز تاثیر بسزایی دارد. برای درک بهتر مشکل، بهتر است کمی در مورد مواد به کار رفته در کابینت ام دی اف و های گلاس توضیح می دهیم.

در کابینت ام دی اف همانطور که از نامش پیداست بدنه کاملا از ورق های الیاف چوب ساخته شده است. در نهایت از ملامین برای صیقل دادن بیشتر سطح بالایی استفاده می شود. در واقع هایگلاس بدنه ام دی اف دارد و ورق های پلکسی مخصوصی روی آن قرار داده شده است. با توجه به اینکه هر دو نوع این کابینت دارای بدنه کامل ام دی اف هستند، تفاوتی بین آنها وجود نخواهد داشت.

در این شرایط چه چیزی می تواند تعیین کند که آیا مواد برای های گلاس بهتر است یا اینکه MDF ماده پوشش مورد استفاده است. پلکسی گلاس مورد استفاده در کابینت های گلاس در صورت تماس با اجسام تیز دچار خراش می شود. ولی، آسیب در ام دی اف بسیار کمتر است.

مقایسه کابینت های گلاس با ام دی اف

استحکام کابینت ام دی اف بیشتر است یا های گلاس؟

اکنون که تفاوت کابینت ام دی اف و های گلاس را می دانید، می خواهیم به استحکام این دو بپردازیم. با توجه به اینکه فضای آشپزخانه اغلب مرطوب است و لازم است سطح کابینت را با روکش مرطوب تمیز کرد، استحکام بدنه در این شرایط اهمیت دارد.

بسته به پوشش استفاده شده در این دو کابینت، مقاومت آنها در برابر رطوبت و شستشو متفاوت است. بنابراین، کابینت ام دی اف اگر برای مدت طولانی با رطوبت در تماس باشد، به مرور زمان تغییر شکل داده و خراب می شود.

ولی که مقاومت ورق های های گلاس در این شرایط بیشتر می شود و کمتر آسیب می بیند. بر این اساس می توان گفت که از لحاظ مقاومت در برابر رطوبت، کابینت های گلاس بهتر از ام دی اف خواهد بود.

البته لازم به ذکر است که لبه های ورق های هایگلاس بسیار تیز هستند که می تواند شما را به دردسر بیاندازد. بنابراین پیشنهاد می کنیم قبل از انتخاب این کابینت ها، تیزی لبه ها کاملا بررسی شود. توجه داشته باشید که ورق های ام دی اف به راحتی سمباده می زنند و لبه های آنها گرد می شود.

حتما بخوانید: آیا میدانید کابینت مینیمال چیست؟

نمای کابینت ام دی اف بهتر است یا های گلاس ؟

آشپزخانه اهمیت زیادی در دکوراسیون دارد و به همین دلیل خانم ها به زیبایی آن اهمیت می دهند. از آنجایی که کابینت بیشتر آشپزخانه را اشغال می کند و اولین چیزی است که در این محیط ها دیده می شود، ظاهر آن اهمیت دارد.

ورق های ام دی اف معمولا براق نیستند و نور را به خوبی منعکس نمی کنند. اما کابینت‌های، های گلاس براق هستند و سطح صاف و صیقلی دارند. به همین دلیل ظاهر کابینت هایگلاس بهتر از ام دی اف است و گزینه ایده آلی برای آشپزخانه های کوچک به حساب می آید.

انعکاس نور در کابینت های‌، های گلاس فضا را بزرگتر می کند. به همین دلیل، آنها می توانند آشپزخانه های کوچک را بزرگتر نشان دهند. توجه داشته باشید که در کابینت های ام دی اف سطح مات است و انعکاس نور ندارد و فضا کوچکتر به نظر می رسد.

با وجود درخشش و ظاهر زیبای کابینت های، های گلاس، در صورت لمس دست ها و وسایل دیگر، سطح آن ها به مرور زمان لکه دار می شود. این لکه ها حتی ممکن است در طول زمان و به دلیل محیط گرم و مرطوب حاوی ذرات چربی و روغن موجود در هوا افزایش پیدا کنند. اما ورق های ام دی اف در این شرایط مقاومت بیشتری دارند و کمتر در معرض لک هستند.

آیا طرح و تنوع مدل کابینت های گلاس بیشتر است یا ام دی اف بیشتر است؟

علاوه بر سطح براق یا مات کابینت، نقوش به کار رفته نیز می تواند تاثیر بسزایی در ظاهر داشته باشد. با توجه به جنس بدنه و درب به کار رفته در این دو گزینه، اجرای طرح های مدرن و کلاسیک روی کابینت ام دی اف راحت تر است.

این واقعیت است که سطح بسیار مستحکم و مقاوم هایگلاس قابلیت طراحی کمی دارد و نمی توان طرح های پیچیده و شلوغی را روی آن اجرا کرد. بنابراین اگر برای آشپزخانه های مدرن که سطح کابینت صاف و بدون طراحی است به دنبال گزینه ایده آلی هستید، هایگلاس بهتر از ام دی اف خواهد بود. از طرفی برای فضاهایی که طرح و نقش روی کابینت اهمیت دارد، بدون شک ام دی اف گزینه مناسب تری خواهد بود.

آگاهی: به روزترین قیمت کمد دیواری ریلی در ایران.

مقایسه مزایا و معایب کابینت ام دی اف و گلاس

بیایید همان لحظه آخرین کلمه را بگوییم و ببینیم کدام یک بهترین است؟ باید به شما بگویم که هر کدام از این مدل ها و متریال ها طرفداران خاص خود را دارند. ام دی اف قیمت مناسب تری دارد و کاربرد بیشتری دارد در حالی که های گلاس مدرن تر و زیباتر هستند. در مقایسه نمی توان گفت کدام بهترین است، اما افرادی که محدودیت مالی ندارند معمولا به دلیل مدرن بودن و همچنین زیبایی، مقاومت و دوام های گلاس را انتخاب می کنند.

ما مقایسه را در جدول زیر خلاصه کرده ایم. می توانید مطالعه کنید و در صورت تمایل به دانستن جزئیات، می توانید در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا مزایا و معایب هر یک از کابینت‌های ام دی اف و هایگلاس را بررسی کنیم.

مشخصات / نوع کابینت

قیمت

درخشش

خش پذیری

لبه های تیز و برنده

احتمال آسیب با رطوبت

توانایی خوردن ابزار

سطح صاف و صیقلی

امکان اجرای پوشش های مختلف

لک پذیری

مقاومت و دوام

کابینت ام دی اف

مناسب

ندارد

کم

ندارد

​نسبتا زیاد​

بالا

دارد

دارد

کم

متوسط

کابینت های گلاس

کمی گران تر از ام دی اف

دارد

زیاد

دارد

کمتر از ام دی اف

کمتر از ام دی اف

دارد

ندارد

زیاد

بالا

اکنون که ویژگی‌های کابینت‌های ام‌دی‌اف و های گلاس را در جدول بالا مقایسه کردیم، بیایید این تفاوت‌ها را در دو نمونه از کابینت‌هایی که توسط کابینت‌سازان تهران کابینت گردآوری شده‌اند، ببینیم.

مدل سمت راست یک کابینت ام دی اف است که توسط یکی از صدها دکوراتور ما در تهران کابینت ساخته شده است و عکس سمت چپ یک کابینت سفید براق است که توسط یکی از دکوراتورهای ما در اصفهان ساخته شده است.

مقایسه کابینت های گلاس با ام دی اف

در ادامه با مقاله کابینت های گلاس بهتره یا ام دی اف؟ از تهران کابینت همراه باشید.

همانطور که در دو مدل بالا مشاهده می کنید، میزان روشنایی و سطح صیقلی کابینت هاس گلاس به زیبایی محیط کمک زیادی کرده است. در حالی که در کابینت ام دی اف (سمت راست)، روشنایی کم است و نور بازتاب شده از سطح کابینت کسل کننده است، اما در عکس سمت چپ، بیشتر نوری که به کابینت می تابد منعکس شده و زیبایی خاصی به آشپزخانه می دهد.

کابینت آشپزخانه ام دی اف

MDF مخفف تخته فیبر با چگالی متوسط است که بخشی از محصولات چوبی است. در واقع ام دی اف نوعی تخته فیبر است که با مواد مختلفی پوشیده شده است.

کابینت ام دی اف از ورق های ام دی اف ساخته شده است. در اینجا بدنه کابینت به تمام قسمت هایی از کابینت اطلاق می شود که با بستن درب کابینت به جز صفحه نمایش روی کابینت، می‌بینید. هسته این تخته های فیبر از ام دی اف خام و روکش آن از ملامین ساخته شده است و به لطف این روکش در برابر رطوبت مقاوم است. البته این مقاومت در برابر رطوبت کامل نیست و از براقیت بالا پایین تر است.

ورق های ام دی اف در رنگ ها و طرح های بسیار متنوعی تولید می شوند و کیفیت آنها بسته به کارخانه متفاوت است. معمولا قیمت ام دی اف خارجی در بازار نسبت به ام دی اف ایرانی گرانتر است. مزیت اصلی ام دی اف قیمت مناسب آن نسبت به کیفیتی است که دارد و به طور کلی کابینت ام دی اف مقرون به صرفه و ارزان تر از کابینت های گلاس است.

پیسنهاد ما: جدیدترین طراحی کمد دیواری را ببینید.

چگونه ام دی اف مناسب را انتخاب کنیم ؟

ام دی اف ها در دو نوع سبک و سنگین در بازار موجود می باشند. اگر قصد طراحی و ساخت فضاهای داخلی را دارید، با توجه به ماهیت و خواص ام دی اف های سبک وزن ، باید از این نوع استفاده کنید. در این نوع ساختار و طرح شما سبکتر بوده و از نظر اجرا نصب راحت تری روی دست شما دارد و همچنین قیمت این ام دی اف ارزانتر و مقرون به صرفه تر است.

اما اگر قصد دارید قفسه بندی صنعتی طراحی کنید که نیاز به تحمل وزن نسبتاً سنگین دارد، باید از ام دی اف سنگین استفاده کنید. از دیگر کاربردهای ام دی اف سبک می توان به استفاده به عنوان عایق صدا و همچنین سازه های نمایشگاهی و ساخت غرفه اشاره کرد.

کابینت های گلاس یا ام دی اف

ام دی اف خوب و با کیفیت چه مشخصاتی دارد

  • یک کابینت ام دی اف خوب در برابر نفوذ آب مقاومت نسبی دارد و پس از جذب آب باید کمترین تورم را داشته باشد.
  • قوام و استحکام آن بالاست و به راحتی نمی شکند.
  • چگالی بالایی دارد و توخالی نیست.
  • چسب زیادی مصرف می کند و استحکام کششی و خمشی خوبی دارد.
  • قابلیت برش و ماشین کاری خوبی دارد و در هنگام برش روکش روی لبه های برش خورده پاره نمی شود.
  • ام دی اف و روکش آن نباید آسیب ببیند.
  • ورق های ام دی اف نباید پیچیده و تاب خورده باشند و در تمام نقاط باید ضخامت یکسانی داشته باشند.

مزایای کابینت ام دی اف و ورق ام دی اف

1- قیمت کابینت ام دی اف نسبت به چوب و استیل مناسب است

2- وزن، ضخامت و اندازه قابل تولید

3- قابلیت استفاده از ابزار، ماشینکاری و سمباده

4- سطح صاف و متراکم و مقاومت در برابر فشار

5- چکش خواری و لبه های صاف

6- امکان اجرای پوشش های مختلف مانند روکش های چوبی و …

7- زیبایی

8- تمیز کردن آسان

معایب کابینت ام دی اف و ورق ام دی اف

1- اگر سطح در اثر نفوذ آب خراشیده شود، به سرعت خراب می شود.

2- حساسیت به گرما در برخی مدل ها.

3- ورق های ام دی اف بافت نرمی دارند به همین دلیل استفاده از آن ها آسان است. اما همین مشکل باعث می شود که مثلا چندین بار پیچ ها باز و بسته شوند. برای جلوگیری از این مشکل، ما باید مکان آنها را به صورت دوره ای تغییر دهیم.

4- به دلیل وجود فرمالدئید برای سلامتی خطرناک هستند. البته، فرمالدئید برای نگرانی کافی نیست، اما تبخیر فرمالدئید می تواند هوای خانه شما را آلوده کند و به ویژه برای کودکان مضر است.

یکی از بزرگترین معایب کابینت ام دی اف مقاومت کم ام دی اف در برابر رطوبت می‌باشد.

با اینکه لایه تشکیل دهنده روکش ام دی اف ضد آب است اما در صورت آسیب دیدن، آب به داخل آن نفوذ می کند. از طرفی پتانسیل ورود آب به نواحی برش خورده ورق های ام دی اف و یا داخل قسمت های برش خورده وجود دارد و با ورود آب به هسته ورق، ام دی اف آب را جذب کرده و متورم شده و به تدریج غیر قابل استفاده می شود.

مهمترین و سخت ترین قسمت کابینت ام دی اف برای جذب رطوبت قسمت اطراف سینک می باشد.

در ادامه با مقاله کابینت های گلاس بهتره یا ام دی اف؟ از تهران کابینت همراه باشید.

ورق ام دی اف

کابینت آشپزخانه های گلاس

بدنه این نوع کابینت از ورقه های، های گلاس ساخته شده است. ظاهر براق، شفاف و شیشه مانند آن، خانم های خوش سلیقه را طرفداران خود کرده و به بازار راه پیدا کرده است. قیمت این نوع کابینت نسبتا مناسب است ( البته کمی از ام دی اف گرانتر است ) و همین امر باعث شد تا شاهد افزایش سهم طرح های مختلف کابینت های گلاس در بین انواع کابینت باشیم.

اما اجازه دهید هایگلاس را بشناسیم. بر خلاف تصور رایج، نامگذاری کلمات “گلاس” هیچ ربطی به کلمه “شیشه” ندارد. در واقع رویه کابینت ماده ای شبیه ام دی اف است اما لایه بیرونی آن متفاوت است و از پلکسی (نوعی پلاستیک) ساخته شده است. در ام دی اف معمولی، روکش ورق ملامینه است.

معمولا یک طرف یک ورق هایگلاس با این لایه شفاف پوشانده شده است و در طرف دیگر لایه معمولی تری وجود دارد و به همین دلیل معمولا فقط از یک طرف می توان شفافیت و زیبایی خاص هایگلاس را دید.

ورق «هایگلاس» در سمتی که دارای لایه پلکسی است، ضد آب محسوب می شود و برای دوام کابینت و دکور بهتر است. لایه پشتی ورق را با مواد مرغوبی مانند ملامینه پوشانده شده است. همانطور که گفتیم قیمت هایگلاس قیمت متعادلی در نظر گرفته می شود اما در عین حال توصیه می کنیم قبل از انتخاب این متریال به خوبی مزایا و معایب آن را بشناسید.

حتما بخوانید: دقیق ترین راهنمای خرید میز تلویزیون را بخوانید.

مزایای های گلاس

1- زیبایی و درخشندگی خاص لایه بیرونی شیشه

2- تنوع در طرح و رنگ لایه بیرونی شیشه

3- قیمت نسبتا به صرفه (کمی گرانتر از ام دی اف)

مشکلات و معایب های گلاس

1- احتمال آسیب دیدن در اثر رطوبت

  • هسته ورق های هایگلاس از ام دی اف ساخته شده است. این بدان معناست که مسائل مربوط به رطوبت که در معایب کابینت ام دی اف ذکر شد، کم و بیش برای کابینت های، هایگلاس نیز قابل اجرا است (البته تا حدودی کمتر).

2- تیزی لبه ها

  • در طرح های حجمی و گوشه هایی که قطعات هایگلاس بریده شده به هم متصل می شوند، تیزی قابل توجهی وجود دارد که می تواند مضر باشد. البته این مشکل در کابینت های ام دی اف نیز قابل ترمیم است اما به دلیل نوع متریال هایگلاس، سطح تیزی در این نوع بیشتر است و نمی توانیم این قسمت را سنباده کاری کنیم زیرا نمای هایگلاس را تحت تاثیر قرار می دهد.

3- مقاومت در برابر لک

  • هایگلاس به دلیل سطح براقی که دارد، در تماس با هر ماده لک کننده مانند قرار دادن دست روی کابینت، لکه را به خوبی نشان می دهد که ممکن است برای مصرف کننده به خصوص خانم ها کمی ناراحت کننده باشد.

4- استحکام

  • تماس مداوم اجسام سخت یا حتی نیمه سخت با هایگلاس می تواند بر روی لایه بیرونی آن اثر بگذارد و باعث ایجاد لکه و خراش شود. البته در اینجا کیفیت مواد هایگلاس و لایه بیرونی به کار رفته روی ورق بسیار مهم است. هرچه کیفیت ورق هایگلاس بالاتر باشد، کیفیت و طول عمر بالاتری دارد.

5- ورق یک طرفه

  • همانطور که گفتیم، ورق های هایگلاس معمولا یک طرفه هستند (یعنی فقط یک لایه پلکسی در یک طرف دارند) و برای جاهایی که نیاز دارند هر دو طرف اثر هنری داشته باشد، باید از دو ورقه استفاده کنید. این عمل (دوبرابر شدن ورق) باعث افزایش هزینه و ضخامت کار می شود.

ورق های گلاس

نتیجه

در پایان باز هم می گوییم بسته به کاربردی که می خواهید کابینت داشته باشد، هر یک از این مواد ممکن است به درد شما بخورد و بهترین گزینه برای شما باشد. بنابراین مهم است که بدانید چه چیزی در طراحی و مدل کابینت برای شما مهم است سپس با توجه به این موضوع و با دانستن مزایا و معایب هر یک از این مدل ها و مقایسه واقعی بین آنها، انتخاب خود را انجام دهید.

امیدوارم از مطلب کابینت های گلاس بهتره یا ام دی اف؟ استفاده کامل را برده باشید.

در صورت داشتن هرگونه سوال می توانید با تیم ما تماس بگیرید تا به صورت کامل راهنمایی شوید، همچنین می توانید برای دیدن جدیدترین و زیباترین طرح ها صفحه اینستاگرام تهران کابینت را دنبال کنید.

مقالاتی که شاید دوست داشته باشید

هر آنچه که باید در مورد کابینت انزو بدانید

توضیح جامع کابینت ممبران

انواع کابینت پولیشی

قیمت کابینت آپدیت جدید

محبوبترین کابینت های گلاس را بشناسید

به روزترین طرح های کمد دیواری در تهران کابینت

جدیدترین تخت کمجا برای خانه های کوچک

زیباترین مدل های میز تلویزیون

کابینت نئوکلاسیک چیست؟

زیباترین کابینت کلاسیک در ایران

با پله چوبی خانه‌ای لاکچری داشته باشید

محکمترین و زیباترین قفسه فروشگاهی برای فروشگاها و مغازها

آیا کابینتتان خراب است؟ تعمیر کابینت با کمترین قیمت

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگاه تهران کابینت